PRAVILNO ORANJE KMETIJSKIH POVRŠIN OB JAVNIH CESTAH - OBVESTILO ZA OBDELOVALCE KMETIJSKIH POVRŠIN
Ponovno je nastopil čas poljedelskih opravil na njivah in poljih. Pogosto opažamo, da posamezniki, v preveliki delovni vnemi, pri obdelovanju njiv preveč posegajo v cestni svet javnih cest. Ne smemo pozabiti, da je utrjena podlaga ceste praviloma precej širša kot je videti na prvi pogled. Običajno je videti samo asfaltirano cestišče, mogoče še bankino, dejansko pa je utrjena podlaga ceste, na površini prekrita s travinjem, še vsaj meter širša.
Na naš organ pogosto prejemamo prijave v zvezi nepravilnega oranja, kakor tudi nanosa zemlje na cesto. V sled navedenega vam v nadaljevanju, z namenom preventivnega ukrepanja, predstavljamo kršitve zakonskih določb, posledice takega ravnanja in pravilen pristop k temu opravilu.
SESTAVNI DELI CESTE IN POMEN IZRAZOV
Zakon o cestah (Uradni list RS, št. 109/10, s spremembami in dopolnitvami; v nadaljevanju: ZCes-1) določa pomen posameznih izrazov v 2. členu in ta je naslednji:
Cestni svet je zemljišče, katerega mejo na podlagi predpisov o projektiranju javnih cest določajo linije med skrajnimi točkami prečnega in vzdolžnega profila cestnega telesa, vključno z napravami za odvodnjavanje. Meja cestnega sveta poteka največ 2 metra od linij skrajnih točk, vključno z napravami za odvodnjavanje.
Cestno telo je del javne ceste, ki ga sestavlja cestišče z nasipi in vkopi.
Cestišče je del javne ceste, ki ga sestavljajo vozišče, odstavni in ločilni pasovi, kolesarske steze, pločniki, bankine, naprave za odvodnjavanje, če so tik ob vozišču, ter zračni prostor v višini 7 metrov, merjeno od točke na osi vozišča.
Bankina je utrjen vzdolžni del cestišča ob zunanjem robu vozišča, ki zagotavlja bočno stabilnost vozišča in brežine ter omogoča namestitev prometne signalizacije in opreme.
Vozišče je del cestišča, ki ima eno ali več smernih vozišč, namenjeno prometu vozil pod pogoji, določenimi s predpisi o pravilih cestnega prometa, pa tudi pešcem in drugim udeležencem cestnega prometa, če s prometno signalizacijo ni določeno drugače.
Za lažje razumevanje, kaj v praksi pomenijo pravilni odmiki pri oranju od cestnega sveta, vam predstavljamo spodnje skice:
1. Prikaz pomenov izrazov:

(Vir skice: Oranje pravokotno 90 in vzporedno_Prerez. pdf, Cestno podjetje Nova Gorica in Ministrstvo RS za infrastrukturo in prostor)
2. Oranje vzporedno s cesto
(Vir skice: Oranje pravokotno 90 in vzporedno_Prerez. pdf, Cestno podjetje Nova Gorica in Ministrstvo RS za infrastrukturo in prostor)
(vir: Občina Velika Polana)
3. Oranje pravokotno na cesto
(Vir skice: Oranje pravokotno 90 in vzporedno_Prerez. pdf, Cestno podjetje Nova Gorica in Ministrstvo RS za infrastrukturo in prostor)
Zaradi neupoštevanja pravilnih odmikov prihaja pri oranju kmetijskih površin do poškodb bankin in vozišča. Orači obračajo traktorje s priključki na cestnem svetu, celo na asfaltnem vozišču, s čimer prihaja do poškodb bankin, razpokanosti asfalta, posedanja roba cestišča, hkrati pa tudi do onesnaženja cestišča z nanosom blata in zemlje. Orač oziroma voznik delovnega stroja je dolžan, da preden se vključi na javno cesto, pnevmatike očistiti blata, zemlje in drugih snovi ter tako očiščen zapelje na javno cesto.
STROŠKI ODPRAVLJANJA POSLEDIC NEZAKONITIH RAVNANJ
Vse odstranitve ovir (zemlja oz. blato, razsut gnoj ipd.) ali drugih posledic prepovedanih ravnanj na cesti (obnova bankin, obnova obcestnih jarkov, sanacija vozišča ipd.), izvede izvajalec rednega vzdrževanja občinskih cest na stroške povzročitelja ovire oz. poškodbe.
V primeru, da kmetijskih del nikakor ni mogoče izvesti tako, da ne bi ovirali in ogrožali promet, poškodovali cesto ali povečali stroškov njenega vzdrževanja, ZCes-1 v 27. členu dopušča tudi možnost, da izvajalec del pred pričetkom izvajanja del upravljavca cest (občino) zaprosi za soglasje teh del. S tem soglasjem se določijo pogoji, pod katerimi se ta dela lahko opravijo, po potrebi se določi začasna označitev ovire na ali ob cesti s začasno prometno signalizacijo ter dolžno ravnanje izvajalca del po tem, ko je z deli zaključil.
KAZENSKE SANKCIJE
ZCes-1 V 5. členu določa prepovedi ter sankcije in sicer:
- na cestišče javne ceste je prepovedano nanašati blato ali jo kako drugače onesnaževati;
- prepovedano je orati na razdalji manj kot 4 metre od roba cestnega sveta v pravokotni smeri na cesto ali na razdalji manj kot meter od roba cestnega sveta vzporedno s cesto.
Za omenjena prekrška je predpisana globa (posameznik se kaznuje z globo 1000 €, pravna oseba se kaznuje z globo 4000 € in odgovorna oseba pravne osebe z globo 1000 €).
SKUPAJ ZA VEČJO VARNOST!
Poškodovana vozišča, bankine in naprave za odvodnjavanje ceste. Z zemljo, blatom ali sipkim materialom onesnaženo vozišče. Vse to so stanja, katera vplivajo na varnost cestnega prometa. Vsi skupaj se moramo zavedati, da promet niso le vozniki motornih vozil na štirih in več kolesih. Najranljivejši udeleženci cestnega prometa so motoristi, kolesarji ter pešci. Zanje že manjše poškodbe vozišča ali bankin, kakor tudi manjši nanosi materiala na cesto, predstavljajo veliko tveganje za nastanek hujših poškodb.
Zato apeliramo na vse:
Spoštujmo zakon! Zakon omejuje, da nas vse varuje!
S spoštovanjem!
Skupna občinska uprava Maribor
Medobčinska inšpekcija in Medobčinsko redarstvo